Workshop ”Metode alernative de invatare”

monressori

Pedagogia Montessori are ca principiu de bază autoeducarea și aplicarea celor învațate direct

Pe data de 26 septembrie 2013 am organizat, în cadrul proiectului ”Să redescoperim școala”, șase ateliere de lucru pentru cele tot atâtea metode alternative de educație din România –  planul Jena, alternativa pedagogică “Montessori”, Pedagogia Waldorf, pedagogia curativă, pedagogia Freinet și Asociaţia Internatională Step by Step.

Planul Jena este un concept pedagogic apărut în anul 1920. Inițiatorul său a fost pedagogul german Peter Petersen care în 1924 l-a aplicat la școala experimentală a Universității Jena din Germania. În procesul educațional se pune accent pe copil și pe dezvoltarea integrală a personalității sale. România a introdus Planul Jena în învățământul preșcolar începând cu anul 1994, peste 100 de cadre didactice aplicând Planul Jena în patru județe din România și Municipiul București.

Alternativa pedagogică “Montessori” a apărut la începutul anului 1907, prin înființarea primei instituții, “Casa dei Bambini” (“Casa Copiilor”), în care s-a experimentat cu succes o nouă metodă de educație inițiată de Maria Montessori, pedagog și medic italian. Pedagogia Montessori are ca principiu de bază autoeducarea și aplicarea celor învațate direct, nemijlocit. Copilul și, implicit, nevoile sale individuale reprezintă centrul pedagogiei Montessori. Acesta este privit ca un om în toata firea, i se respectă personalitatea, deoarece este un individ unic și irepetabil, este ajutat să-și dezvolte voința, acordându-i-se libertate asupra hotarârilor sale, este îndrumat să gândeasca și să acționeze independent.

Pedagogia Waldorf a fost creată la începutul secolului XX de către Rudolf Steiner, la iniţiativa directorului Waldorf Astoria, Emil Molt. Pedagogia Waldorf aduce în actul predării în mod armonios grija pentru cele trei componente ale fiinţei umane: gândire, simţire şi voinţă. În România, învăţământul Waldorf este învăţământ de stat. Federaţia Waldorf din România este o organizaţie non-profit, care cuprinde 23 de asociaţii Waldorf şi reprezintă la nivel naţional şi internaţional interesele grupelor, grădiniţelor, claselor, şcolilor, liceelor şi centrelor de pedagogie curativă din România.

Institutul Lauenstein a fost primul lăcaș de pedagogie curativă de orientare antroposofică, întemeiat de Rudolf Steiner, în 1924. Impulsul dat de Steiner a fost  dezvoltat de doctorul vienez Karl König. În prezent, această metodă alternativă este prezentă în  peste 40 de ţări, în care sunt cuprinşi aproximativ 12.000 de copii. Începutul activităţii de pedagogie curativă în România, este legat de primul simpozion internaţional de pedagogie Waldorf şi pedagogie curativă, ce a avut loc la Deva, în septembrie 1990. În anul școlar 2012-2013, în România peste 300 de copii au beneficiat de serviciile oferite de centrele de pedagogie curativă.

alt

Vrem să popularizăm alte perspective şi modalităţi de abordare asupra copiilor

La sfârșitul secolului XX, un profesor francez, Celestin Freinet pune bazele unui sistem denumit mai târziu pedagogia Freinet. Pedagogia  Freinet este activă, participativă și în intregime centrată pe copil. Ea respectă curriculum național și face parte din subsistemul învățământului alternativ de stat. Pedagogia Freinet permite copilului să descopere singur o mare parte din ceea ce învață, dezvoltă creativitatea și încrederea de sine. Tipologia educației promovate de Freinet este învățarea centrată pe rezolvarea unor probleme de către grupurile de copii aflate sub îndrumarea cadrelor didactice.

Asociaţia Internațională Step by Step a luat fiinţă în anul 1999. Organizaţie neguvernamentală, înregistrată în Olanda, aceasta reprezintă Asociaţiile Naţionale Step by Step din 29 de ţări din Europa, Asia şi America de Sud, din care face parte şi Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională Step by Step România. Step by Step este o alternativă educaţională care implementează metode de predare centrate pe copil şi încurajeaza implicarea familiei şi a comunităţii în învăţământul preşcolar şi şcolar. În alternativa Step by Step, copiii sunt încurajaţi să facă alegeri, să îşi asume responsabilitatea pentru deciziile lor, să îşi exprime ideile în mod creativ, să se ajute reciproc, să îşi dezvolte abilităţile de gândire critică şi să gândească liber. Copiii educaţi în spiritul Step by Step reuşesc să definească şi să rezolve singuri problemele cu care se confruntă, să comunice uşor cu cei din jur, să înţeleagă şi să negocieze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *